Syndróm vyhorenia – čo ak ste bezradný?

Syndróm vyhorenia sa po určitej dobre stal masovým fenoménom. V médiách sa mu venuje stále väčšia pozornosť. Viac a viac ľudí prestáva chodiť do práce práve pod jeho vplyvom.

Doktori majú medzi sebou spory. Nevedia, či syndróm zaradiť medzi ochorenia, alebo či ide len o silný účinok stresu. V čom je vyhorenie iné od depresie a iných ochorení? Veľa otázok je ešte nezodpovedaných.

V roku 1970 popísal americký psychológ Herbert Freudenberg syndróm ako dôsledok silného stresu a vysokých ideálov. Také parametre je možné nájsť napríklad u hasičov, lekárov alebo sestier. Skrátka pri povolaniach, ktoré sa obetujú v záujme druhých a silne veria v svoje poslanie.

V poslednej dobe sa zdá, že syndróm postihuje aj iné profesie. Herci, celebrity, prepracovaní karieristi, ľudia pracujúci z domu a ďalší. Často mladí ľudia.

Stále neexistuje presná definícia vyhorenia. Nie je úplne jasné, o čo vlastne ide a ako má prebiehať diagnóza. Lekári presne nevedia, aký rozsiahly je problém. Poisťovne síce majú určité čísla, ale nejde o vedecky overené výsledky. Je teda potrebné brať ich s rezervou.

syndróm vyhorenia

 

Ako syndróm vyhorenia vzniká?

Život plný stresu dokáže ľudí dostať pod mimoriadnu záťaž. Nakoniec dôjdu do bodu, kedy cítia extrémnu únavu, vyhorenie a nie sú schopní vykonávať naďalej svoju prácu. Stres môže vyvolať fyzické a mentálne príznaky.

Medzi očividné príčiny vyhorenia patrí:

  • pocit neustáleho prepracovania
  • dlhodobá činnosť pod vedomú úroveň schopností
  • časový nátlak
  • konflikty s kolegami na pracovisku
  • extrémny záväzok brániaci uspokojeniu vlastnej potreby
  • silná nespokojnosť so sebou samým
  • nezáujem a vyčerpanosť sa do čohokoľvek pustiť

Problémy spôsobené pracovným stresom sú často dôvodom pracovnej neschopnosti. Na riešenie často stačí málo. Zmeny v pracovnom prostredí, viac podpory v každodennom živote, pomoc s problémami na pracovisku, pri starostlivosti o chorých príbuzných a podobne.

Únava je normálna reakcia na stres a nie prejav choroby. Je teda syndróm vyhorenia obyčajnou reakciou na stres? Alebo ide o množinu príznakov značiacich ochorenie? Čím sa syndróm líši od iných psychických ochorení?

Experti nemajú doteraz jasno. Nepoznajú presnú definíciu. Diagnóza depresie je jednoduchá, ale syndróm vyhorenia je niečo iné. Istí odborníci veria, že za vyhorením stoja ďalšie príčiny. Napríklad depresia a úzkosť. Príznaky je možné pozorovať aj pri fyzických ochoreniach. Príliš zbrklá diagnóza tak môže viesť k zlému záveru aj liečbe.

Problémy s týmto fenoménom nemusia byť nutne spájané len s miestom výkonu pracovnej činnosti. Sú aj ďalšie miesta, kde sa vyskytujú:

  • syndróm vyhorenia v manželstve
  • syndróm vyhorenia v dlhodobom, aj priateľskom zväzku
  • syndróm vyhorenia pri starostlivosti o rodinného príslušníka

 

Ako spoznať syndróm vyhorenia?

Existuje celý rad príznakov. Všeobecne nie je možné povedať, ktoré sú vyslovene súčasťou vyhorenia a ktoré nie. Všetky doteraz dostupné definície sa zhodujú, že ide o prejavy pracovného, vzťahového či iného druhu stresu.

 

VIDEO: Krátka reportáž o syndróme vyhorenia. 

 

Príznaky syndrómu vyhorenia

Toto sú hlavné príznaky, ktoré sa považujú za prejavy vyhorenia:

  • Únava: Pocit bez energie a emočného vyčerpania. Neschopnosť spolupráce. Únava, odovzdanosť a nedostatok energie. Fyzické príznaky zahŕňajú bolesť, žalúdočné a črevné ťažkosti.
  • Odcudzeniu od (pracovných) aktivít: Ľudia so syndrómom vyhorenia považujú svoju prácu za frustrujúcu a plnú stresu. Môžu začať byť cynickí ohľadne pracovných podmienok aj kolegov. Súčasne sa môžu začať odcudzovať emocionálne a brať svoju prácu nadmieru ľahkovážne.
  • Obmedzená výkonnosť: Vyhorenie ovplyvňuje predovšetkým každodenné úlohy v práci, doma a pri starostlivosti o členov domácnosti. Ľudia s vyhorením majú negatívny prístup k svojim povinnostiam, ťažko sa sústredia, sú apatickí a postrádajú kreativitu.

 

Vyhorel som? Urobte si test

Zatiaľ nie sú vyvinuté metódy na presnú diagnózu vyhorenia. K dispozícii je len niekoľko dotazníkov. Tie slúžia na vlastné otestovanie. Vzhľadom na nejasné definície sú testy skôr orientačné.

Najznámejší je test MBI, ktorý je dostupný pre subjekty profesionálnej sféry. Tento test je ale vyvinutý pre účely výskumu a nie pre doktorov.

Online je možné nájsť rôzne dotazníky. Tie ale nezaručia, či ide o vyhorenie, alebo sú príznaky spôsobené iným vplyvom.

Symptómy spájané so syndrómom môžu všeobecne súvisieť aj s mentálnou či psychosomatickou chorobou typu depresia, úzkosť, chronický únavový syndróm a ďalšie. Niektoré fyzické choroby a určité lieky môžu tiež spôsobovať pocity únavy. Je teda potrebné zvážiť aj ostatné možné faktory. Najlepšie je celú situáciu prebrať s lekárom, aby bol záver správny. Len tak je možné zvoliť vhodnú a efektívnu liečbu.

TIP: Tento online test má slúžiť na overenie únavového syndrómu. Jeho výsledok berte len orientačne a vždy všetko konzultujte so svojím lekárom.

 

Vplyv vyhorenia na zdravie

Pri veľkej miere stresu uvoľňuje telo príliš veľa adrenalínukortizolu (hormón stresu). Tým pádom je myseľ a telo v neustálom pocite napätia.

Dlhodobý stav stresu má negatívny vplyv na fyzické zdravie. Zvýšená hladina stresového hormónu zdvíha hladinu cukru v krvi. S tým súvisí priberanie na telesnej hmotnosti, problémy s trávením a žalúdkom.

Stres má vplyv aj na spánok. Postihnutý môže hľadať útechu v alkohole. K jeho konzumácii je v tomto stave oveľa náchylnejší. Toto správanie je následkom odcudzenia sa od vlastných emócií a intuície. Stav vedie k úteku z kolektívu. Za ním stojí veľká miera sebaobviňovania a kritiky na vlastnú osobu.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Ako výrazný vplyv má na erekciu nedostatok spánku? 

 

Liečba syndrómu vyhorenia

Syndróm vyhorenia začína vo chvíli, keď sa duša odpojí od vykonávanej činnosti. V praxi to vyzerá tak, že práca neprináša človeku radosť alebo mu nedodáva pocit naplnenia a zmyslu.

Liek na tento syndróm existuje v podobe zmeny myslenia. Je potrebné v pokoji si sadnúť a zveriť svoje myšlienky papieru. Ujasniť si, čo človek chce a čo nie.

Je potrebné klásť si otázky:Čo robiť, aby som žil bez výčitiek svedomia?“ Je potrebné pracovať na rozvoji svojho ducha a sústrediť sa na veci, ktoré dávajú zmysel a prinášajú radosť.

Najlepšie výsledky je možné dosiahnuť pod dohľadom terapeuta, ale je to možné zvládnuť aj samostatne. Dôležité je chodiť medzi ľudí. Venovať sa aktivitám, ktoré prinášajú vnútorné uspokojenie. Tieto spôsoby sú najistejšou cestou von zo začarovaného kruhu.

 

Prevencia syndrómu vyhorenia

Na prevenciu syndrómu vyhorenia je potrebné dodržať niekoľko hlavných bodov.

Iný pohľad na súčasnú prácu

Je možné obrátiť svoj život a nájsť prácu, ktorú je možné milovať. Niekedy to ale nejde hneď a niekto musí zaplatiť účty. Preto môže dočasne pomôcť zmena pohľadu na zamestnanie:

  • Snažiť sa nájsť nejakú hodnotu v tom, čo robíte.
  • Nájsť rovnováhu – uspokojenie je skryté v rodine, záľubách, dobrovoľnej činnosti.
  • Urobiť si v práci priateľov.
  • Naučiť sa dať si pauzu.

Prehodnoťte svoje priority

  • Nastaviť si hranice. Naučiť sa hovoriť „nie“.
  • Denne si dať oddych od technológií.
  • Naštartovať kreativitu. Skúsiť niečo nové. Začať stavať, maľovať a hrať na gitaru. Čokoľvek!
  • Relaxácia je skvelá meditácia, ktorá upokojí myseľ ako máločo.
  • Dostatok spánku.

Cvičenie je základ

Možno je to posledná vec, na ktorú človek pri náročnom dni myslí. Cvičenie je v každom prípade skvelým antidepresívom, ktoré zlepší náladu takmer okamžite.

  • Cvičiť aspoň 30 minút denne.
  • Rytmické cvičenie je najlepšie.
  • Počas pohybu je najlepšie sústrediť svoju pozornosť na telo a pocity.

Správna strava podporí vašu náladu

Čo dá muž svojmu telu, rozhoduje o jeho nálade a energii počas dňa:

  • Obmedziť jednoduché cukry.
  • Obmedziť známe “meniče nálad”: kofeín, jedlá s chemikáliami, nasýtené mastné kyseliny.
  • Jesť viac omega-3 mastných kyselín.
  • Vyhnúť sa nikotínu.
  • Piť alkohol len v rozumnej miere.

 

VIDEO: Prevencia vyhorenia v podobe 15 zásad. 

 

Rolu hrá aj hladina testosterónu

Pre správnu psychickú pohodu je dôležité, aby muž disponoval dostatočne vysokou hladinou testosterónu. Pri správnej hladine je zaistená emočná stabilita, lepšia nálada a schopnosť plniť úlohy bežného dňa na 100 %.

Pre doplnenie odporúčam článok o doplnení testosterónu prirodzenou cestou. Úbytok mužského hormónu a syndróm vyhorenia spolu idú ruka v ruke. Človek teda trpí nedostatkom radosti z práce, ale dôsledok je poznateľný aj v ostatných oblastiach života. Telu ubúdajú svaly a rastie nechuť na sex. Na výšku testosterónu existuje trochu presnejší test. Skúste si aj vy otestovať svoju hladinu testosterónu.

 

Syndróm vyhorenia nie je koniec sveta

Môže stretnúť každého a v dnešnej dobe to nie je žiadna hanba. Dôležité je, ako sa človek so situáciou vyrovná. Verím, že s vyššie uvedenými radami je návrat do normálneho života otázkou chvíle. Po návrate bude daný jedinec zocelený a silnejší ako kedykoľvek predtým.

ĎALEJ ČÍTAJTE: Čo je to andropauza a ako sa dá oklamať

Syndróm vyhorenia – čo ak ste bezradný?
5 (100%) 1 vote