Menstruačné bolesti sa dajú tlmiť, nie však úplne eliminovať. Pomôžu čaje, cviky a nahrievanie.

Menštruaćné bolesti trápia každú zdravú ženu do 45 až 55 rokov, a pravdepodobne aj vás. Potom dochádza k menopauze a menštruácia sa zo života vytŕaca aj s bolesťami. Ženy po menopauze už nementštruujú.

Znamená to ale, že nás silné menštruačné musia týrať až do 45ťky? Alebo je možné bolestivú menštruáciu zmierniť či úplne odstrániť? 

Článek prečítate za 6 minút a dozviete sa:

  • ako čo najrýchlejšie zmierniť aj veľmi silné menštruačné bolesti (dysmenorea)
  • prečo je vlastne menštruácia bolestivá
  • ktoré časti tela bolia najviac
  • a staré dobré babské rady, ako si konečne od bolesti uľaviť.

menštruačné bolesti

 

Kedy je menštruácia najbolestivejšia a prečo bolí?

prostaglandin a menštruačná bolesť

Toto je chemický vzorec toho “hajzlíka”, ktorý vám každý mesiac prináša bolesť a utrpenie.

 

Čím väčšia a neznesiteľnejšia bolesť, tým horšia je kvalita života. Kvôli bolesti niektoré ženy nemôžu ani do práce ani do školy. Celý deň tak preležia v posteli s jedinou prosbou, aby to už všetko skončilo. Kŕče prichádzajú vo vlnách.

Obecne sú najhoršie prvé 2 až 3 dni menštruácie. Príčinou je výskyt prostaglandínov, či sú hormónom podobné látky. Na chemickej báze vytvárajú svalové kontrakcie – bolestivé zášklby svalstva v stene matenice. 

Pomocou nich sa snaží maternica obnoviť, aby bola “nová a čerstvá” pre prípad záchytu oplodneného vajíčka. Behom menštruácie sa zbavuje starej sliznice.

Hladina prostaglandínov je najvyššia práve na začiatku menštruácie. Potom ich hladina klesá a bolesti sú znesiteľnejšie.

Pôsobia na hladkú svalovinu. Vyššia koncentrácia môže ovplyvniť svalstvo črevnej steny, čo povedie k hnačkám a žalúdočným nevoľnostiam.

V závislosti na veku, zdravotnom stave a fyzickej kondícii sa obsah prostaglandínov v materniciach menštruujúcich žien líši. Práve preto niektoré tak strašne trpíme.

Iné z nás dokážu menštruáciu prežiť s úsmevom na tvári. Každú ženu bolí menštruácia inak a tiež ich môžu bolieť iné časti tela. 

Najčastejšie zvykne bolieť brucho a podbruško, žalúdok, chrbát a kríže, bedrá, kĺby alebo aj zuby. Bolesť má zvieravý, kŕčovitý charakter. Pridáva sa nevoľnost a pocity na dávenie.

 

Ako spoznať menštruačnú bolesť?

Ide o kŕčovité bolesti, ktoré žena pociťuje krátko pred začiatkom alebo priamo v deň začatia krvácania. Môžu doprevádzať celý priebeh menštruácie. 

Sú súčasťou pravidelného aj nepravidelného menštruačného cyklu.

Tieto bolesti vás môžu trápiť 3 až 7 dní. Záchvaty trvajú aj niekoľko hodín. U každej ženy je priebeh individuálny a viaže sa na množstvo prostaglandínu. Ten môže za kŕčovité sťahy maternice, ktoré sú hlavným pôvodcom bolestí.

Kŕčovité bolesti najčastejšie pocítite v podbrušku a môžu vystreľovať až do bedier a chrbta. Časté sú nevoľnosti, zvracanie a hnačka, bolesti hlavy a celkovo nepríjemné stavy, ktoré ženám sťažujú bežné fungovanie.

Tu je ale potreba mať jasno, či u každej bolesti ide o pôvod v menštruácii a to zistí iba gynekológ. 

Bolesti môžu mať totiž pôvod v gynekologických zápaloch, endometrióze (nadmerný rast tkaniva maternice), myómoch alebo ďalších chorobách, ktoré na sebe ale žena sama nemá možnosť diagnostikovať. Preto je dôležité rozprávať sa s gynekológom.

menštruačné bolesti

Takto vaša menštruácia nemusí vyzerať, pokiaľ začleníte nižšie uvedené metódy a rady.

 

Dysmenorea – nadmerná a veľmi bolestivá menštruačná bolesť

Velmi silnou bolesťou trpí až 10 % menštruujúcich žien. Existujú 2 typy:

 

Primárna dysmenorea

Menštruačná bolesť, ktorá nie je príznakom gynekologickej poruchy (vyššie uvedené). Súvisí iba s bežným priebehom menštruácie.

Postihuje cez polovicu žien s veľmi bolestivou menštruáciou.

Častejšia je u mladých dievčat do cca. 20 rokov, ktoré pohlavne dospievajú. Primárna dysmenorea sa zvykne po 20. roku zmierniť a neozývať sa tak bolestivo. Zásadným bodom je aj tehotenstvo.

PD nie je zdraviu škodlivá a vníma sa ako bežná súčasť menštruácie.

 

Sekundárna dysmenorea

Je to menštruačná bolesť, ktorej pôvod sa pripisuje gynekologickej poruche. SD sa lieči obvykle liekmi alebo zákrokom chirurga, ktorý musí odstrániť nežiaduce predmety z tela.

Spôsobujú ju najčastejšie drobné nádory vo vnútri steny maternice, tkanivo maternice prerastajúce do svalovej steny maternice, časti výstelky maternice, ktoré sa zachytia na iných orgánoch, zápaly panvy, cysty a nádory alebo aj prítomnosť vnútromaternicových predmetov (teliesko, čapíky).

Najčastejšie sa vyskytuje už v dospelosti, a to od cca. 20 do 55 rokov. 

Liečba oboch typov dysmenorey prebieha na základe príčiny. Hormonálne lieky, antikoncepcia, vnútromaternicové telieska, zákrok chirurga.

 

Dajú sa menštruačné bolesti vyliečiť?

Nakoľko sú bežné a normálne, dajú sa iba zmierniť a utlmiť. Podávajú sa utišujúce lieky, prípadne doma teplé obklady na boľavé miesta. Bolestivá menštruácia nie je choroba, nemožno ju preto liečiť ako niečo nežiaduce.

Štúdie dokladajú, že bolesť dokážu utíšiť aj antikoncepčné tabletky.

 

Lieky proti menštruačným bolestiam

Bolesť rýchlo zmiernite voľne dostupnými preparátmi z lekárne. Žiadajte Ibalgin alebo Panadol. Ak nezaberú, kontaktujte lekára.

 

Byliny proti menštruačným bolestiam

Určite ich majte vždy doma. Veľmi jednoducho si z nich pripravíte upokojujúci čaj, masážny olej alebo kúpeľ.

Dobré skúsenosti sú s týmito bylinkami:

  • Trezalka – lyžičku sušenej trezalky zalejte 2 dcl horúcej vody, 15 minút lúhujte a pomaly vypite.
  • Kontryhel (Alchemika obyčajná) – lyžičku sušenej vňate zalejte 1 litrom studenej vody. Priveďte k varu a 10 minút lúhujte. Denne vypite 2 šálky.
  • Harmanček – lyžicu sušeného harmančeku zalejte 2 dcl vriacej vody a 10 minút lúhujte.
  • Maliník – 25 g listov uvarte v pol litri vody. Pite niekoľko dní pred menštruáciou.
  • Jablčník – 2 lyžičky vňate zalejte 2 dcl vriacej vody a pite behom celej menštruácie po šálke denne.

Bylinky môžete kombinovať a vytvoriť si vlastné čajové zmesi.

bylinky proti menštruačným bolestiam

Bylinky proti menštruačným bolestiam (anglické názvy)

 

Bylinkové masáže a kúpele

Olej proti menštruačným bolestiam

  • 2 lyžice éterického borovicového oleja
  • 2 lyžice mandľového oleja

Oleje zmiešajte a jemne vmasírujte do podbruška a boľavých partií. Nechajte pol hodinku v pokoji pôsobiť.

Kúpeľ proti menštruačným bolestiam

  • hrst klinčekov
  • 1 l vriacej vody
  • väčšia nádoba, do ktorej si môžete sadnúť

Klinček zalejte litrom vody a 30 minút lúhujte. Potom vlejte do veľkej nádoby k teplej vode a v kúpeli seďte 10 – 20 minút. Počas silných bolestí opakujte 2 x denne.

Druhý kúpeľ

  • 2 lyžice morskej soli
  • 2 kvapky éterického levanduľového oleja

Soľ s olejom pridajte do nádoby, v ktorej môžete sedieť a kúpeľ opakujte 2 x denne.

Procedúry môžete kombinovať aj s čajmi a liekmi proti bolesti. Dbajte na odporúčané dávky. Zoženiete aj zmesi rôznych bylín. Hľadajte v obchodoch so zdravou výživou alebo v lekárňach.

 

Babské rady pre zmiernenie menštruačných bolestí

Pri snahe zmierniť bolesť sa snažíme prekrvit a uvoľniť svalstvo. Tu sú tipy, ako na to:

 

Horúca sprcha rozprúdi krv

Horúca voda prekrvuje celý organizmus a uvoľní napäté svalstvo, ktoré menštruačné kŕče spôsobuje. Behom menštruácie sa nesprchujte v studenej vode, aj keď je to prospešnejšie pre vašu imunitu. Studená voda svaly naopak sťahuje.

Dajte si dlhšiu horúcu sprchu, potom sa zabaľte do uteráka a pekne sa zrelaxujte. Na bruško si môžete priložiť hrejivý gélový vankúšik, termofor alebo fľašu s teplou vodou. Boľavé miesta sa snažte udržať v teple. 

 

Hýbte sa (nielen behom menštruácie)

Pravdepodobne vám bude chýbať odhodlanie a chuť vybehnúť von, ale teraz je dobré zaťať zuby a ísť. 

Jednak opäť prekrvíte problematickú oblasť, ale vďaka športu vyplavíte endorfíny (hormóny šťastia), ktoré vám pozdvihnú náladu a utlmia bolesť.

Pokiaľ máte skutočne neznesiteľné bolesti, s pohybom môžete začať napríklad týždeň pred menštruáciou, ale ideálne sa športu a pohybu nevzdávajte nikdy. Je pre vás len a len prospešný.

 

 

Správne jedzte

Zdravá strava je čerstvá, pestrá, sezónna, lokálna a čo nejmenej spracovaná. S takou stravou si udržíte štíhlu líniu a dostatok potrebných látok. Nemusíte tak nakupovať doplnky stravy.

Potrebujete zdravé tuky a bielkoviny, vápnik, horčík a železo. Železa totiž menštruujúca žena stratí až 1 mg denne. Potraviny bohaté na železo nájdete tu.

Jezdte listovú zeleninu, orechy, brokolicu, karfiol, lesné ovocie, bobuľoviny, semienka, morské ryby, strukoviny (pozor na plynatosť), rastlinné oleje, celozrnné pečivo a zakysané mliečne výrobky. Opäť zdôrazňujeme čerstvosť, pestrosť, kvalitu a sezónnosť.

Vyraďte mastné, sladené, konzervované a spracované potraviny, hotové jedlá a polotovary. 

Pite vodu a čaj. Alkohol, kávu a limonády nepite.

 

Prevencia pred silnou menštruačnou bolesťou

Nejjednoduchšia je zmena jedálnička k lepšiemu. Stačí myslieť na to, čo nakupujeme a ako jedlá pripravujeme. Zásady zdravej stravy sme už vymenovali.

Snažte sa prekrvovať boľavé partie. Dopomôže šport, cviky, teplá sprcha a sedavé kúpele.

Majte aj bohatý sexuálny život, ktorý tiež prekrvuje boľavé miesta.

Myslite na preventívne prehliadky u gynekológa, ktoré odhalia aj iné príčiny bolestí. Lekára navštívte vždy, keď je bolesť príliš silná alebo sa objavuje aj medzi menštruáciami.

 

Často kladené otázky ohľadom bolestivej menštruácie

Prečo je moja menštruácia taká bolestivá?
Obvykle za to nemôžete. Silná bolesť a kŕče sú dôsledkom vysokej hladiny prostaglandínov, ktoré ovplyvňujú kontrakcie steny maternice.

Každá žena má iné hladiny prostaglandínov, preto každá behom začiatku menštruácie zažíva inú mieru bolesti od znesiteľnej až po tyranizujúcu.

Ako zastaviť menštruačnú bolesť?
  • Zožeňte si vhodné lieky, napr. Ibuprofen alebo Panadol. Sledujte príbalový leták. Bolestivú menštruáciu môžete konzultovať aj so svojím gynekológom.
  • Cvičte aeróbne cvičenia ako chôdza, beh, jóga, plávanie, jazda na bicykli, pilates a aktivity, ktoré zrýchľujú srdečný tep. Ideálnych je aspoň 30 minút nepretržitej aktivity denne. 
  • Naučte sa dychové cvičenia, meditáciu a jógu. Riadne odpočívajte.
  • Jedzte zdravo a zlú náladu nezajedajte sladkým a mastným. Obmedzte príjem tuku, solí, kofeínu, cukru a alkoholu.
  • So zdravou stravou sa spája aj dostatok vitamínov a minerálov. Tie nájdete hlavne v zelenine a mäse (vnútornosti). Pokiaľ krvné testy preukážu nedostatok potrebných látok, zvážte doplnky stravy. Správna strava je ale vždy prvoradá, prirodzená a žiaduca.
Ako dlho normálne trvajú menštruačné bolesti?
Za normálne sa považujú bolesti a kŕče trvajúce 2 až 3 dni. Pokiaľ trvá dlhšie a je neznesiteľná, oboznámte gynekológa.
Je menstruačná bolesť bežná a normálna?
Áno, bolesť je bežná síućas’t menštruácie a žiadna žena sa behom nej necíti úplne fit.
Zhoršujú sa menštruačné bolesti vekom?
Áno, môže sa to stať. Niektoré staršie ženy uvádzajú, že sú ich menštruačné bolesti tak silné, že pripomínajú pôrodné bolesti.

Staršie ženy majú vyššiu pravdepodobnosť bolestivejších menštruácií. Rovnako tak ale aj mladé dievčatá pod 20 rokov. Aj u nich môže byť bolesť silná a menštruácia menej znesiteľná.

Ktoré partie môžu behom menštruácie bolieť?
Najčastejšie ide o oblasť brucha, žalúdku, podbruška, z ktorých môže bolesť vystreľovať do chrbta, ľadvín, bedier a okolia. Bolesť postihuje ak zuby a hlavu.
Môžu mliečne výrobky zhoršiť menštruačnú bolesť?
Áno, stať sa to môže. Mliečne produkty môžu spôsobiť plynatosť a nevoľnosti, ktoré tak menštruačné bolesti zosilnia.
Pomôžu mi na menštruačné bolesti homeopatiká?
Nie. Homeopatiká nie sú lieky a nemajú žiadne liečivé ani bolesť tlmiace účinky. Ide iba o predražené placebo a celkom neúčinné “cukrové guľôčky”.

Rovnako neodporúčame vyhadzovať peniaze za akupunktúru alebo hypnózu. Nemajú žiadne overené a doložené účinky proti bolesti. Neodborným prístupom vám tieto metódy môžu uškodit.

Zmierni antikoncepcia menštruačné bolesti?
Podľa tridsaťročnej škandinábvskej štúdie antikoncepčné tabletky môžu bolesti zmierniť.

 

Čo sme zistili?

  • Menštruačná bolesť je prirodzená. Nedá sa jej zbaviť úplne, ale dá sa zmierniť. 
  • Dôležité je prekrvenie v oblasti podbruška. Cvičte, sprchujte sa v teplej vode, používajte hrejivé obklady.
  • Varte si bylinné čaje a zábaly.
  • Dobre a zdravo jedzte. Vyraďte škodlivé potraviny.
  • Typ bolesti nechajte posúdiť gynekológa. Zistí, či za ňou nestojí iná choroba.
  • Pomôžu aj voľne dostupné prípravky pre tlmenie bolesti a doplnky stravy. Doplnia telu látky, ktoré kvôli menštruácii strácate.

Akúkoľvek otázku alebo vlastnú skúsenosť s tlmením menštruačných bolestí nám napíšte do komentára.

Ďakujeme, že nás čítate a podporujete.

 

Zanechte odpověď