Časté nočné močenie (nyktúria) – čo nerobiť pred spaním a ako zaspať, keď už vás močenie prebudí?

Spánok. Dôležitá súčasť našich životov. Spánok je pre človeka rovnako dôležitý, ako napríklad voda, vzduch alebo jedlo. Bez spánku by sme príliš dlho nevydržali.

Naviac práve v spánku dokáže človek dokonale zregenerovať a pripraviť sa na ďalší deň.

Pokiaľ teda nemá človek spánok dostatočný a kvalitný, môže byť významne narušená celá kvalita jeho života. Inak tomu nie je ani v prípade pánov.

  • Tiež vás často budí nutkanie na malú?
  • Musíte ísť na záchod aj niekoľkokrát za noc?
  • Nespíte ani dve hodiny vkuse a už zase musíte?
  • Trápi vás únik moču v noci?
  • Už vás to fakt otravujete a chcete to nejako vyriešiť?

Poďte sa začítať do nasledujúcich 7 tipov, v ktorých vám poradím, ako obmedziť alebo úplne vyriešiť vaše časté nočné návštevy toalety.

časté nočné močenie

 

Čo nesmiem robiť pred spaním, aby som nemusel v noci behať na záchod?

1. Žiadne pitie pred spaním

Asi tou úplne najbanálnejšou a najjednoduchšou radou je, nepite pred spaním. Už ako deťom nám to rodičia stále vtĺkali do hlavy. A má to niečo do seba.

Niektorí ľudia si neuvedomujú, koľko vody vypijú pár hodín pred spaním a ako veľmi môže príjem tekutín narušiť ich spánok.

Preto svojim pacientom odporúčam prestať piť dve hodiny pred spaním a zároveň im odporúčam odskočiť si na záchod tesne pred tým, ako sa uložíte na spánok.

Doktor Randy Wexler, miestopredseda pre klinické záležitosti z Ohio State University Medical Center, wexnermedical.osu.edu
Doktor Randy Wexler, miestopredseda pre klinické záležitosti z Ohio State University Medical Center

 

TIP PRE RÝCHLE ZASPÁVANIE: Celkom nový nápoj na spanie s extraktmi z chmeľu a medovky lekárskej Good Night Drink.

Good Night Drink je jediný nápoj, ktorý vás nebude budiť nutkaním na močenie.

Rýchlo sa vstrebáva, rýchlo účinkuje a malý objem vás nebude nútiť močiť počas noci. 

Good Night Drink

 

 

2. Zabudnite na alkohol a kofeín

S tým sa spája ďalšia rada – žiadny alkohol a kofeín pred spaním. Alkohol a kofeínové nápoje totiž pôsobia veľmi močopudne, vďaka čomu ideme pokojne aj dvakrát častejšie na záchod.

Takže žiadna Kofola, Coca Cola, žiadna káva, žiadny čierny čaj a žiadne alkoholické nápoje pred spaním.

Alkohol i káva môžu zvýšiť produkciu moču a pokiaľ ich pijete pred spaním, koledujete si o ťažkosti.

Preto odporúčam zastaviť akýkoľvek príjem kofeínu, a to aj z kávy, aj z čierneho čaju najneskôr o 18 hodine. A alkohol prestať piť aspoň tri hodiny pred spaním.

Doktor Randy Wexler dopĺňa, wexnermedical.osu.edu
Doktor Randy Wexler dopĺňa

 

3. Ideálna teplota na spánok

Dôležité sú ale aj podmienky pre spánok, ktoré vo vašej spálni panujú. Pokiaľ totiž budete mať v spálni príliš teplo alebo príliš zimu, budete sa v noci budiť práve kvôli teplotnej nepohode a keď budete hore, bude veľká pravdepodobnosť, že zrazu začnete mať nutkanie na malú.

Preto je dôležité, aby vo vašej spálni bolo 17 až 19 °C, čo je ideálne rozpätie pre zdravé spanie.

Pri probléme s močením uprostred noci je dôležité si zodpovedať zásadnú otázku, či vás zobudila potreba močiť, alebo ste sa prebudili a všimli ste si, že musíte ísť na malú..
Doktor Randy Wexler vysvetľuje, wexnermedical.osu.edu
Doktor Randy Wexler vysvetľuje

 

4. Nezabudnite sa pred spaním vymočiť

Už to raz pán doktor Randy Wexler spomenul, ale ešte to zopakujem – pred spaním sa choďte vymočiť. Ako hovorili naše babičky: „Pomodliť, vycikať a spať.” A opäť to má niečo do seba.

Večer totiž nemusíte vôbec piť hektolitre kávy a napriek tomu vás uprostred noci môže zobudiť nutkanie močiť, a to všetko iba kvôli tomu, že si nezájdete tesne pred spaním na malú. Urobte si z toho preto taký rituál. Skôr, ako si ľahnete, navštívte záchod. Jednoduché, účinné.

Zdravého človeka by nemalo nutkanie na močenie zobudiť. Močový mechúr človeka je uspôsobený tak, aby vydržal bez nutkania na močenie zhruba 6 až 8 hodín.

Teda keď pred spaním nevypijete liter vody, niekoľko pív a káv.

Praktická lekárka MUDr. Šárka Soukupová , poliklinikapalmovka.cz
Praktická lekárka MUDr. Šárka Soukupová

 

5. Skúste vysadiť niektoré doplnky stravy

stále sa vám chce často na záchod? Budíte sa aj niekoľkokrát v noci? A neberiete len tak náhodou nejaké doplnky stravy pre podporu rastu svalov? Napríklad kreatín? Potom už vieme, kde je zakopaný pes.

Niektoré doplnky stravy totiž tiež pôsobia močopudne. Či už hovoríme o spomínanom kreatíne, ktorý často užívajú mladí muži pre podporu rastu svalov, alebo o guarane či kofeíne v tabletovej podobe.

To všetko sú práve potravinové doplnky, ktoré na seba viažu vodu a pôsobia silno močopudne. Nemusíte skoro nič vypiť a napriek tomu sa budete budiť niekoľkokrát za noc s nutkaním na malú. Preto tieto doplnky stravy vysaďte a váš problém ako mávnutím kúzelného prútika sám zmizne.

TIP: Doplnok pre podporu správnej činnosti prostaty s uľavujúcim účinkom. 

Tablety Indol3 preventívne chránia prostatu pred zväčšovaním, vďaka čomu nevznikne problém s častým a prerušovaným močením.

Indol Man 250

 

 

6. Schudnite

Ďalším vinníkom častého močenia môže byť aj nadváha. Skúste preto trochu schudnúť. Nemusí to byť hneď 30 kíl, ale napríklad len päť, šesť kíl.

Začnite sa pravidelne hýbať, kúpte si permanentku do posilňovne, zmeňte svoj životný štýl, zaraďte do svojho jedálnička viac zeleniny, ovocia a strukovín a uvidíte, že vám to pomôže.

 

7. Vyriešte problémy s prostatou

Stále sa to nezlepšilo? Skúsili ste už všetko a stále vás trápia časté nočné „cikacie výlety”? Už vám dochádza energia a nápady? Potom bude najlepšie, ak navštívite svojho urológa.

Nebudeme si totiž klamať. Pokiaľ ste muž starší ako 50 rokov, potom bude za všetkými vašimi problémami s najväčšou pravdepodobnosťou stáť vaša prostata. Hoci ste doteraz žili zdravo, prostata skrátka nezadržateľne rastie, a to prakticky všetkým mužom. Nechajte si preto prostatu vyšetriť. Lekár vás prehliadne, určí správnu diagnózu a pomôže vám s riešením.

TU SA DOČÍTATE, ako presne prebieha vyšetrenie prostaty cez konečník u urológa.

 

Ako rýchlo zaspať, keď vás zobudilo močenie?

Práve ste sa vrátili zo záchodu a teraz nemôžete zaspať? Čo robiť, aby ste sa zase rýchlo vrátili do ríše snov a nestrácali drahocenný čas pozeraním do steny? Tu vám prinášam 11 tipov:

  1. Skúste sa donútiť byť hore
  2. Robte nejakú aktivitu po dobu 10 minút
  3. Schovajte hodiny a nepozerajte sa na ne
  4. Znížte trochu izbovú teplotu
  5. Dajte si teplú sprchu
  6. Oblečte si ponožky
  7. Ponorte tvár do studenej vody na 30sekúnd
  8. Privoňajte si k levanduli
  9. Uvarte si bylinkový čaj
  10. Počúvajte hudbu
  11. Počítajte ovečky
Nedostatočný spánok vedie v ospalosti počas dňa, k zníženiu výkonnosti v zamestnaní, k depresiám, k celkovému zhoršeniu kvality života.
Praktická lekárka MUDr. Simona Habrovcová, lekarnusle.cz
Praktická lekárka MUDr. Simona Habrovcová

 

Veľké množstvo moču v noci

Každý človek potrebuje pre zdravý život dostatočný a nerušený spánok. Pokiaľ vás teda trápi časté nočné močenie a nepomáhajú vám žiadne babské rady, radšej navštívte svojho lekára.

Nehazardujete totiž iba so svojou energiou, ale s celým svojím zdravím. Lekár vás vyšetrí a určí presné príčiny vašich problémov.

Postup pri vyšetrení obnáša základný pohovor s pacientom zahrňujúci dobu trvania ťažkostí, pridružené choroby, rodinnú anamnézu a podobne.

Ďalej vlastné klinické vyšetrenie a laboratórne vyšetrenie moču, pokiaľ je nutné, aj vyšetrenie krvi, u mužov nad 50 rokov aj preventívne vyšetrenie PSA – prostatického špecifického antigénu, ktorého hladina je zvýšená pri nádorových ochoreniach prostaty a podobne.

Ďalším vyšetrením je potom ultrazvukové vyšetrenie obličiek a močového mechúra.

MUDr. Romana Pavelková, lekari-online.cz
MUDr. Romana Pavelková

Netreba sa ničoho báť. Toto vyšetrenie býva úplne bezbolestné a rozhodne to za ten nerušený spánok stojí. Uvidíte, že zrazu budete úplne novým človekom s množstvom energie a životného elánu.

 

Ďalšie články o problematickom, bolestivom močení a rýchlej liečbe

Časté močenie – bežné dôvody nutkania na malú
Časté nočné močenie (nyktúria) – čo nerobiť pred spaním a ako zaspať, keď už vás močenie prebudí?
Ako prebieha vyšetrenie u urológa? Nie je sa čoho báť